Pastorer frågade Jonas Sjöstedt på Vårgårda möte

16 08 2018

På onsdagskvällen var Vänsterpartiets Jonas Sjöstedt den fjärde partiledaren att frågas ut av pastorerna Britta Hermansson och Robert Eriksson på Vårgårda möte (du kan se mötet här). Sedan 1968 bjuder Equmeniakyrkan (f d Missionskyrkan) in riksdagspartiernas ledare inför valet. Det är Equmeniakyrkans församlingar i Vårgårda kommun som arrangerar utfrågningarna.

”Sverige ska vara ett jämlikt samhälle” sa Sjöstedt när Hermansson började sin del av utfrågningen. De orden sammanfattar nog Vänsterpartiets syn på sin politik. Sedan fortsatte Sjöstedt med att betona vikten av hopp. Han sa att det fanns en skiljelinje mellan politiker som ville bygga på hopp och de som byggde sin politik på att förstärka människors rädsla. Sjöstedt framhöll att det går att bygga ett samhälle som löser klimatfrågorna, som är jämställt och där det finns social jämlikhet.

Sjöstedt upplevs som genuin i sina svar. Därför kan det mycket väl vara så att hans utfrågning återigen blir en av Vårgårda mötes höjdpunkter. När Sjöstedt framhöll hoppet som en del av sin politik fanns det en likhet från den tidigare utfrågningen av Centerpartiets Annie Lööf som också sa sig stå för hoppet (jag har skrivit om den utfrågningen här). Det är tydligt att båda dessa politiker tagit till sig kampanjbudskap från andra länder. Medan Lööf tittat på Frankrike och dess nuvarande president Emmanuel Macrons valbudskap så sa sig Sjöstedt studerat Bernie Sanders i USA och Jermyn Colburn i Storbritannien (låt vara att en skillnad mellan dessa är att Macron vann valen, men inte Sanders och Colburn). Sjöstedt nämnde också att han och Lööf genomfört en turné där det fanns två regler: avbryt inte utan låt debattören tala till punkt och missförstå inte den andre med avsikt.

Jämfört med den förra utfrågningen vid Vårgårda möte (jag har skrivit om den utfrågningen här) så var Sjöstedt nu mer orienterad mot att framhålla olika åtgärder som Vänsterpartiet stått bakom under den gångna mandatperioden. Måhända blev innehållet i samtalet därför något mindre åt det existentiella hållet denna gång. Med det sagt fanns trots allt mycket av sådana resonemang även i denna utfrågning. Återigen visade Sjöstedt att han är intresserad av existentiella frågor. Han sa sig inte dela ängslan eller rädslan för religion och sa konkret att religion inte ska hindra scouter att få kommunalbidrag (vilket också har varit den politik som bland annat Vänsterpartiet fört när föreningsbidraget till Equmenias scouter ifrågasattes av Socialdemokraterna i Göteborgs kommun).

Sjöstedt sa sig inte vara troende, men att han var öppen och inte avfärdar religion. Det är lätt att ta honom på orden eftersom han berättade om sina barns engagemang i olika kristna församlingar och verksamheter. Det är omöjligt att se Sjöstedt som en av de fäder som gör att deras barn inte vågar konfirmera sig. Istället framhöll Sjöstedt att han hade tillit till kyrkan, generellt (även om han antydde att det även fanns vissa frikyrkor som han inte litade på). Medan mycket i samhället svajat tyckte Sjöstedt att kyrkorna har varit stabila med att betona klimatfrågor och att inte avhumanisera människor: flyktingar är inte volymer utan människor.

När Hermansson frågade om de flyktingar som konverterat till kristendom och hur de behandlas av Migrationsverket var Sjöstedt vagare, men sa att tro är en rättighet och han är oroad över den hets som finns mot kristna i vissa delar av Mellanöstern. Samtidigt framhöll han att det är därifrån kristendomen kommer och att dagens förföljelser av de församlingar som är samtida med Nya testamentet inte bara är ett hot mot rätten att tro, utan även ett hot mot ett ovärderligt kulturarv.

Även Sjöstedt fick frågan om bilbränderna i Västra Frölunda. Han framhöll att rättssamhället är till för att skydda den svage och att kriminalitet alltid är fel. Han sa att Vänsterpartiet därför har jobbat för fler poliser och att vissa lagar skärpts. Men han framhöll också att kriminalitet är förknippat med ett ojämlikt samhälle, medan ett jämlikt samhälle är mer motståndskraftigt mot kriminalitet.

När Eriksson genomförde sin del av utfrågningen tog han upp klimatfrågorna speciellt och frågade om det då inte var viktigt att vara med i EU? Vänsterpartiet vill ju att Sverige lämnar EU. Sjöstedt svarade egentligen inte på frågan om Vänsterpartiets position att lämna EU, utan pratade om att förändra EU. Han menade att miljöpolitiken ofta får stå tillbaka i EU när det handlar om handelsfrågor.

Eriksson frågade också Sjöstedt vad vi kan göra om staten blir ond. Eriksson nämnde nazistiska och kommunistiska stater som exempel. Sjöstedt passade på att ta avstånd från dessa, dock utan att nämna mer aktuella exempel för vänsterpartisters engagemang för auktoritära stater som Kuba och Venezuela. Sjöstedt konkreta förslag var dock att han ville ge någon form av grundlagsskydd för oberoende av public service (SVT och Sveriges radio), en institution som från högerhåll beskyllts för att ha ett vänsterperspektiv i samhällsfrågor.

Eriksson gav sig dock inte och frågade om betydelsen av ett starkt civilsamhälle vid sidan av staten som en viktig del av ett gott samhälle om staten blir ond. Sjöstedt svarade då att folkrörelser är viktiga, men att nya kommer medan andra klingar av och att han hade stort förtroende för ungdomen även i dessa frågor. I likhet med tidigare partiledare vid årets Vårgårda möte, ville inte Sjöstedt genomföra något mer konkret för att stärka civilsamhället.

Annonser

Åtgärder

Information

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s




%d bloggare gillar detta: