Brutna armar och förändrade värderingar

15 06 2015

Min nioåriga son bröt armen. Han klättrade i ett träd och trillade ned. I fallet hade han skadat sig. När vi kom fram till sjukhuset togs han snabbt emot av sjuksköterskor och läkare. Smärtstillande, stöd och gips var snart på plats. Och ett litet kramdjur som hade fått ett eget bandage. Den tappra hållningen hos min pojk byttes ut och han slappnade av. Min tacksamhet mot sjukvården och dess personal var enorm.

Lite senare berättade jag vad som hade hänt för hans farmor. Hon var djupt oroad och fick mig att lova att jag skulle se till att det inte blev något fel: jag skulle titta noga på röntgenbilderna så att benen inte växt ihop snett. Min mamma hörde att jag tyckte att begäran var lite påflugen. Då berättade hon att hon själv hade brutit armen 1932 när hon var fem år gammal. Jag visste inte detta. Det var hennes mamma som hade tagit henne lasarettet. Där skedde allt snabbt och armen var i gips. Men min mormor var orolig. Hade inte läkarna uppträtt slarvigt? När den flickan som över 30 år senare skulle bli min mamma fick gipset borttaget tyckte min mormor att det var något skumt. Hon kände på armen. Något var fel. Därför krävde hon att armen skulle röntgas. Läkaren tittade strängt på henne och påtalade för fru Svensson att det inte fanns pengar för att röntga flickan. ”Vet fru Svensson hur dyrt det är med röntgen?” Men fru Svensson grävde i hushållskassan och krävde röntgen. Hon skulle betala för den. Motvilligt gick läkaren med på att röntga armen. Bilderna visade tydligt att benen i armen växt samman på ett felaktigt sätt. För att inte min mamma skulle få men för livet måste armen brytas upp och gipset läggas om. Någon bedövning var det inte tal om.

Medan min mormor satt i väntrummet och lyssnade på sin yngsta dotters gråt och skrik bröts benen i armen upp och gipset lades om.

Det är en enorm skillnad mellan hur sjukvården behandlade min mamma och min son. Skillnaden kan beskrivas i utvecklingen av välfärdssamhället. Den hjälp min son så självklart fick var något som min mormor fick kämpa sig till och betala för ur egen ficka. Ekonomisk tillväxt, välfärdsstat och en annan syn på barn ligger mellan dessa båda erfarenheter.

Forskare som statsvetaren Ronald Inglehart har hävdat att denna samhällsomvandling också har inneburit en värdeförändring mellan generationer. Enligt honom formas våra grundläggande värderingar utifrån det samhälle vi växer upp i. Dessa värderingar behålls sedan livet ut. Människor som växt upp under förhållanden där den allmänna välfärden var låg och välfärdstaten inte var uppbyggd och kriget stod vid dörren kommer enligt Inglehart alltid att prioritera politik som vill lösa dessa problem. Detta även när problemen är lösta och andra problem är på agendan. De personer som växt upp i välfärdssamhället med kriget långt borta kommer istället att i större grad ta detta för givet. Istället prioriteras självförverkligande, självhävdelse, individualism, normkritik, identitet och andra icke-materialistiska värderingar.

Detta får enligt Inglehart och andra forskare politiska konsekvenser. Nya partier som Miljöpartiet och Feministiskt initiativ betonar icke-materiella frågor som vill förändra samhället, normer och individens frihet. Det finns även en reaktion mot denna utveckling som föder fram partier som Sverigedemokraterna som bland annat framhäver en nationell gemenskap, traditionella normer, hårdare straff och exkludering av dem som inte passar in. Den samhällsförändring som sjukvårdens olika bemötande av min mamma och min son är ett exempel på kan alltså ligga bakom en värdeförändring bland medborgarna.  Denna värdeförändring är i så fall en förklaring till det nya svenska politiska landskapet.

Krönika publicerad i Barometern och Oskarshamns-Tidningen 15 juni och Smålandsposten 8 juni 2015.

Åtgärder

Information

Kommentera

