Bästa opinionsinstitut vid riksdagsvalet

23 09 2014

En av de gånger då opinionsföretagens utsagor kan testas mot en oberoende verklighet är i samband med riksdagsvalen. Vid årets riksdagsval publicerade de opinionsföretag som mäter partisympatier sina sista resultat några dagar före valet. Undantaget utgörs av SCB som genomför sin sista mätning i maj, långt före valet, varför jag därför lämnar dem därhän. Förvisso kan saker och ting hända dagarna mellan sista mätningen och valdagen, men detta är ändå den bästa jämförelsen som går att göra. Vilket opinionsföretag låg närmas valresultatet 2010? I tabell 1 redovias ett sätt att jämföra opinionsmätningar: den genomsnittliga avvikelsen mellan opinionsföretagens sista mätning inför riksdagsvalet och det faktiska valresultatet. Genomsnittet erhålls genom att beräkna differensen mellan en uppgiven procent sympatisörer med ett parti och dess faktiska valresultat. Motsvarande beräkning genomförs för samtliga riksdagspartier, Feministiskt initiativ och en kategori för övriga partier, varefter dessa differenser summeras och delas med antalet partier (inklusive övriga). Opinionsföretaget med den lägsta avvikelsen antas då vara det som bäst estimerat partiernas väljarstöd. Längst ut till höger kan vi utläsa hur det gick för opinionsföretaget i riksdagsvalet 2010.

Tabell 1: Den sista mätningens medelfel för parti hos opinionsföretag vid riksdagsvalet 2014 (genomsnittlig absolut procentavvikelse mellan mätning av respektive parti och faktiskt resultat).Bästa opinionsinstitut 2014

Det opinionsföretag som ligger närmast partiernas valresultat är United Minds. Sämre gick det för Ipsos vars sista mätning visade på störst skillnad jämfört med valresultatet. Jag vill kommentera två saker med tabell 1. För det första har förra valets vinnare och jumbo bytt plats med varandra. I riksdagsvalet 2010 uppvisade Synovate (som nu heter Ipsos) minska genomsnittlig avvikelse med valresultatet, medan United Minds genomsnittliga avvikelse var störst. Detta indikerar att opinionsföretagens framgångar och motgångar kan vara slumpens skördar utifrån hur lyckosamma de varit i just detta urval av svenska väljare. Ett annat förhållande är att riksdagsvals vinnare – United Minds – samlar in data via Internet utifrån rekryterade paneler. Därmed används inte gängse, och vetenskapliga, sannolikhetslära för att estimera partisympatier. En liten skräll inom datainsamlingsvärlden. Måhända är detta en enstaka sinkadus. Andra opinionsföretag som (i alla fall delvis) använder likande metoder som United Minds kom först på femte (Sentio) och sjätte (YouGov) plats.

Annonser

Åtgärder

Information

2 responses

27 09 2014
Erik

Är det inte mer kutym inom matematik och statistik att använda minsta kvadratmetoden (eller här: bäst är det institut vars summa av kvadraterna på felen är lägst)? Om en mätning missar ett eller två partier grovt bör det väga tyngre, vilket den metoden fångar, till skillnad mot att bara summera beloppen av differenserna.

I så fall halkar t.ex. Novus ner på fjärde plats och skillnaden mellan plats 2-5 är rätt små.

27 09 2014
Hagevi

Det finns flera möjligheter att summera skillnader, varav den jag använder är en. Valet av beräkningsmetod kan, som du indikerar, kopplas till om några avvikelser ska väga tyngre. Detta bygger dock på värderingar. Det står var och en fritt att genomföra egna beräkningar som kan komplettera den som presenteras här.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s




%d bloggare gillar detta: