Beautiful blogger award

3 11 2010

Den eminenta — och vackra — VA-bloggen har nominerat min blogg till Beautiful Blogger Award. VA-bloggen är en del av den verksamhet som bedrivs av föreningen Vetenskap och allmänhet. Det primära målet för Vetenskap och allmänhet är att främja kontakter och idéutbyte mellan allmänhet och forskare. Detta sker bland annat genom att öka kunskapen om forskningens processer och resultat. Jag vill rikta ett stort tack till VA-bloggen som har nominerat mig, en nominör (nytt ord?) som jag är extra stolt över.

Den som blir nominerad till Beautiful blogger åläggs att göra fyra saker: 

♦ kopiera in awardbilden i din blogg för att visa att du har fått den

♦ tacka och länka till den som nominerade dig

♦ nominera sju andra bloggare och länka till dem

♦ berätta sju intressanta saker om dig själv

De två första punkterna är avklarade. I enlighet med den tredje punkten vill jag själv nominera följande bloggar.

Till att börja med vill jag nominera två statsvetenskapliga bloggar. Den första bloggaren är Henrik Ekengren Oscarsson som är ofta är uppfriskande läsning för alla som är intresserad av politiskt beteende.  Den andra bloggaren är Stefan Olsson, mest för att han är något så ovanligt som en öppet ideologiskt konservativ statsvetare.

Nästa knippe att nomineras är bloggande massmedievetare. Det är inte bara Jesper Strömbäcks flitighet som imponerar utan också hans kunskaper om valkampanjer. Hans kollega Bengt Johansson har kommit på den briljanta idén att redovisa en valaffisch i veckan som han sätter in i ett historiskt sammanhang. Till dessa två lägger jag även Ingemar Hanssons blogg som han kallat The Campaign Dossier. Jag känner inte till hans akademiska meriter, men han har en intressant blogg som beaktar politisk kommunikation.

De sista två bloggarna att nominera är nationalekonomer. Två debattglada samhällsanalytiker som försöker underbygga sina argument med intressanta data är Andreas Bergh och Marika Lindgren Åsbring som kallar sin blogg för Storstad.

Så det där med att berätta sju intressanta saker om mig själv. Det är inte lätt, men jag gör ett försök.

1. Trots min höjdrädsla har jag klättrat — eller snarare krupit — upp till Kebnekaises högsta topp.

2. En del av mitt forskningsideal innebär att det ska vara möjligt att byta ut personen som är forskare mot en annan person som är forskare, men att dessa — med samma premisser — ska uppnå liknande forskningsresultat.

3. Mest för att jag själv sällan nämner det är det föga känt att jag är Sveriges första innebandyproffs, dock med inkomst långt under minimilön (25 öre per mål).

4. Henke Larsson var med och spelade i dreadlocks när jag arrangerade SM-semifinal i innebandy på 1980-talet.

5. Jag har aldrig rökt ett enda bloss.

6. I senaste kommunal-, landsting- och riksdagsvalen röstade jag på tre olika partier som tillhörde olika politiska block.

7. Jag har svårt för att koncentrera mig och är allmänt lättdistraherad.

Åtgärder

Information

One response

9 11 2010
Karin

Hej! Tack för omnämnandet!

Jag tycker att det roligaste med den här kedjenomineringen är att få reda på saker om bloggarna som man aldrig hade anat. Spännande att du röstar på tre olika partier och olika block – månntro om det är ett resultat av att du ägna mycken tid åt att studera politik/politiker och opinion? Någon slags yrkesskada…?

Efter en snabb undersökning bland de statsvetare i korridoren som avslutat sin lunch visar det sig att 3 av 10 röstsplittrade (röstade på olika partier) i valen 2010 (en surpuppa ville inte svara). Detta något skakiga resultat ligger dock i nivå med röstsplittringen bland väljare i gemen./MH

Kommentera

