TV-reklamvalet

27 07 2010

För statsvetare och andra som intresserar sig för valkampanjer som fenomen finns det en hobby som går ut på att namnge det kommande valet. Namnet ska grundas på något typiskt för valet ifråga och helst också en politisk nyhet. Den som började med detta var statsvetaren Peter Esaiasson som i sin avhandling gav namn åt samtliga svenska valkampanjer från 1866 till 1988. Några val var redan namnsatta, andra hade han hittat på själv: Kosackvalet 1928, Halmhattsvalet 1964 och Westerbergsvalet 1985 är några exempel.

Redan nu har några kollegor varit ute med namnförslag inför valet 2010. Efter en borgerlig regeringsperiod är det någon som vill ge det kommande riksdagsvalet namnet Rättvisevalet. Ett mer politiskt neutralt namnförslag – som varit på tapeten de senaste valen – är Internetvalet.

Men internet har aldrig riktigt slagit igenom i svenska valkampanjer och ännu har inget val fått bära detta mediums namn. Relativt få av de svenska väljarna läser bloggar eller surfar på partiernas hemsidor för att hämta politisk information. Den kampanjmetod som alltjämt dominerar är mycket traditionell: Över två tredjedelar av svenska väljare säger sig ha läst en valbroschyr under valkampanjen.

Inför riksdagsvalet 2010 har sociala medier slagit igenom. Är det dags för det första internetvalet nu? Jag är dock skeptisk. Det är möjligt att internet kan ha en viss betydelse genom att få medlemmarna i partierna på fötter och aktivt engagera sig som kampanjarbetare. För vanliga väljare är internet långtifrån den viktigaste kampanjmetoden.

Inför hösten jämna riksdagsval tror jag att det istället är en gammal kampanjmetod som kommer att förändra den svenska valkampanjen. Det är det första svenska riksdagsvalet som de flesta partierna kommer att använda sig av tv-reklam, något vi fick ett smakprov på i senaste EU-valet. TV-reklam når bland annat ut till väljare som hellre tittar på dokusåpor istället för nyheter. En mycket stor del av dessa tittare är tämligen ointresserade av politik. TV-reklam kommer därför att mobilisera nya väljargrupper och det kommer att vara en orsak till att valdeltagandet ökar i årets riksdagsval. Det är också de politisk ointresserade som oftast byter mellan partier och framförallt mellan de politiska blocken. Det är dessa som till sist avgör ett jämnt riksdagsval. Eftersom tv-reklam är dyrt kommer det inte bara påverka valet, utan även partiernas prioriteringar och därmed svensk politik. Därför är mitt tips att riksdagsvalet 2010 kommer att kallas TV-reklamvalet.

Krönika publicerad i Smålandsposten 26 juli 2010.

Annonser

Åtgärder

Information

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s




%d bloggare gillar detta: