Ja till sekulär stat, nej till sekulärt samhälle

27 07 2009

Det finns politiska ideologier som inte skiljer mellan stat och samhälle. Men samhället är vida större än staten. Det gäller inte bara skillnaden mellan statliga länsstyrelser och privata företag som Scania. Staten är en tämligen avgränsad del av samhället som också innehåller individer, familjer, kyrkor, föreningar och mycket annat. Det är knappast någon som påstår att ens familj är statlig, men väl att den är en del av samhället.

Det är rimligt att kräva en sekulär stat, en tanke som jag tror att de flesta omfattar. Men det finns de som kräver att samhället skall vara sekulärt. De som säger detta har kanske inte tänkt igenom skillnaden mellan stat och samhälle. Eller så har de det och menar att religionen skall utrotas.

Ibland verkar dock det sekulära samhället stå för dörren. Speciellt gäller det kunskap om kristen tro och kristnas roll i det svenska samhället. Under min semester kunde jag läsa följande i Blekinge Läns Tidning. ”Jesus delade vattnet och vandrade rakt igenom utan att bli blöt. På årets Killebom finns möjligheten att gå PÅ vattnet ­– utan att bli blöt.” För de som i Bibeln läst att det var Moses som delade på vattnet och att Jesus gick på det samma är okunskapen hissnande.

Lite av samma känsla är det att läsa Lena Andersson – en kolumnist i Dagens Nyheter – som tror att om Kristdemokraternas partiledare Göran Hägglund hade varit aktiv på 1920-talet skulle han ha motarbetat allmän och lika rösträtt för kvinnor och män. Vad Kristdemokraterna skulle ha tyckt i början av seklet är inte lätt att veta eftersom partiet grundades först på 1960-talet. Men den väljarbas som ligger bakom partiet – frikyrkorörelsen – var mycket aktiv i samband med demokratins genombrott i Sverige. De flesta frikyrkopolitiker var verksamma i Liberala Samlingspartiet som med stöd av Socialdemokraterna införde allmän och lika rösträtt samt parlamentarism i Sverige. Väckelserörelsens stöd för liberalerna, demokrati och religionsfrihet är mycket väldokumenterat, bland annat i missionären Lydia Svärds avhandling i statsvetenskap (förövrigt var Svärd en av de första svenska kvinnorna som disputerade i statsvetenskap).

Det är inte lätt att sätta Göran Hägglund i en tidsmaskin nästan hundra år tillbaka i tiden. Men den sociala bas som i stor utsträckning stödjer hans parti var då en bas för att införa demokrati och religionsfrihet. För de ville ha en sekulär stat, men inte ett sekulärt samhälle.

Min krönika som publicerades i Smålandsposten 27 juni.

Annonser

Åtgärder

Information

2 responses

27 07 2009
Vänstra Stranden

Denna helt avgörande distinktion verkar vara frånvarande bland ett stort antal debattörer utan egen erfarenhet av religiösa rörelser.

Sedan kan jag tycka att mycket av dagens frikyrkorörelse har sig själv att skylla. Man borde höja sin röst lite oftare i eget namn – till stöd för MR och ett öppet samhälle. (En mängd frikyrkofolk/barn till dito befolkar kultursidor, riksdag och medier utan att det syns.)

Tyvärr tycks många ha skrämts till tystnad under de gångna decennierna och de som hör av sig – och därmed uppmärksammas – tillhör påtagligt ofta någon variant av en krympande avgrundsfundamentalism./VS

29 09 2010
Carl Johan Berglund

Tack för en utmärkt krönika!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s




%d bloggare gillar detta: