Kampanjer avgörs på marken, McCain

11 11 2008

Det är svårt att inte låta sig imponeras av den moderna kampanjteknik som används i samband med ett amerikansk presidentval. TV-reklam, automatiska uppringningar med förinspelade telefonmeddelanden och intrikata opinionsundersökningar. I allt detta glöms ofta att det traditionella kampanjandet med aktiva gräsrötter alltjämt ingår som en väsentlig del i en modern valkampanj.

 

Ett intressant samband har noterats av bloggen 538. I de ”battleground states” där utgången av det amerikanska presidentvalet var ovisst tenderade slutet av valkampanjen gå desto bättre för Obama ju mer personliga kontakter hans kampanjorganisation hade etablerat med väljarna. I diagrammet nedan har bloggaren noterat skillnaden i andelen personliga kontakter som väljarna uppgivit sig ha med Obamas respektive McCains kampanjorganisation (horisontell axel, Obamas övertag ger +, McCains övertag ger –). Detta relateras med skillnaden mellan Obamas faktiska röstandel minus bloggens egen prognos inför valdagen (vertikal axel). Ju fler personliga kontakter med Obamas kampanj som väljarna i respektive delstat uppger, desto bättre slutspurt för Obama.

 

Vad skall de svenska partierna lära sig av detta? Fram med de gamla medlemspartierna igen?contactrate

Annonser

Åtgärder

Information

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s




%d bloggare gillar detta: