Politikertoppen i massmedia?

24 06 2008

Dagens Nyheter har presenterat Cisions mätning över vilka politiker som syns mest i massmedia. Föga överraskande syns statsministern mest följt av oppositionsledaren. Mellan platserna 3-9 är skillnaderna inte särskilt stora.

Det finns dock ett problem med mätningen: alla massmediaföretag som ingår i mätningen är baserade i Stockholm. Detta kan ställa till bekymmer om undersökningen anser sig säga något om politiken i det svenska samhället. De flesta svenska medborgare bor inte i Stockholm. Vad gäller TV, radio och kvällstidningar är det inte något större problem. Dessa massmedier kan sägas ha rikstäckning. Men undersökningen baseras även på vad som stått att läsa i Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet. Dessa tidningar läses främst i Stockholmsområdet. I övriga riket är det få som läser dessa tidningar. Däremot är det mycket vanligt att läsa lokaltidningen från orten där medborgaren själv bor. Men dessa ingår inte i undersökningen. Politikertoppen riskerar därför ge en skev bild av vad medborgaren tar till sig av massmedia.

Någon kanske invänder att Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet är så betydande tidningar att de ändå har ett visst genomslag. Måhända är det så i vissa kretsar. Morgontidningarna från Stockholm kan påverka tjänstemän som har tillgång till dessa tidningar i fikarummet på jobbet, men det är allt. De påverkar väldigt få av de medborgare som vid valet skall välja riksdag. Däremot har många undersökningar visat att medborgarnas tilltro till ortens lokaltidning är stor. Men dessa ingår alltså inte i undersökningen.

Det är förvisso svårt att låta alla lokaltidningar i riket ingå i en undersökning. Men att begränsa sig till Stockholmstidnignar riskerar att ge en skev bild av vad en svensk massmediakonsument får sig till livs. För att råda bot på detta borde Cision genomföra ett roterande urval eller något liknande bland landets dagstidningar. Eller så borde Cision slänga ut Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet från undersökningen. Då skulle resultatetns trovärdighet och generaliserbarhet öka.

Annonser

Åtgärder

Information

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s




%d bloggare gillar detta: